Zwemvereniging Groesbeek biedt haar inwoners vier typen zwemsport aan: snorkelen,
trimzwemmen, wedstrijdzwemmen en zwemvaardigheid. Een aantal jaren geleden is de samenwerking met
zwem-vereniging Cuijk en zwemvereniging Gennep beëindigd. Mede hierdoor zijn veel leden gestopt met zwemmen en zijn leden overgestapt naar deze zwemverenigingen. Dit zorgde voor een grote leegloop bij de zwemvereniging, waardoor inkomsten terugliepen. De uitgaven blijven echter stijgen wat heeft gezorgd voor financiële problemen voor de
zwemvereniging. Zij hebben nog reserves,
maar houden dit niet nog een jaar vol. Het bestuur van de zwemvereniging heeft daarom het Transferpunt Sport benaderd om hen te helpen bij het werven van leden, waardoor de contributie-inkomsten stijgen en ze weer over voldoende financiële middelen kan beschikken.
Voor deze opdracht is het van belang om een plan van aanpak te maken waarin wordt weergegeven wat er wanneer en op welke manier wordt gedaan. Dit geeft houvast en er kan altijd worden terugge-keken om te zien wat er gedaan moet worden en wanneer dit gedaan moet worden. Tussentijds is het van belang dat er veel contact is met de zwemvereniging (mail en persoonlijk contact) om achter in-formatie te komen en elkaar op de hoogte te houden.
Het ledenwervingplan zal gemaakt worden aan de hand van een interne en externe analyse. Hierin komen sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen naar voren met betrekking tot ledenwerving. Nadat de analyses zijn beschreven worden doelgroepen in kaart gebracht en worden ze gesegmenteerd. Aan de hand hiervan wordt een marketingstrategie geformuleerd aan de hand van de marketingmix. Vervolgens wordt naar de communicatiestrategie per doelgroep gekeken aan de hand van het com-municatiekruispunt zoals het beschreven staat in het boek van Michels (2
010). Nadat de strategieën zijn beschreven worden er communicatiedoelstellingen vastgesteld, waarna de boodschap en midde-len worden beschreven om de doelstellingen te bereiken. Vervolgens wordt een jaarkalender gemaakt waarin duidelijk wordt wanneer er wat gedaan moet worden, bij wie, door wie en op welke manier. Dit heeft allemaal betrekking op het werven van leden en uiteindelijk zal er op deze manier een plan ko-men te liggen waar de zwemvereniging mee aan de slag kan om nieuwe leden te werven. Hopelijk leidt dit tot het gewenste effect, namelijk een stijging van het aantal leden en daardoor een gezonde balans, waardoor de vereniging kan blijven bestaan.
Geschreven door Jaro Bos